Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Monday, September 20, 2010

Aduhai suami.....duhai ibu mertua.


Perkahwinan ,
Satu perkataan yang mempatri ikatan ,

Duhai suami ,
Isteri yang kau nikahi ,
selembut benang sutera ,
sehangat dakapan mesra ,
seindah pandangan mata.

Tapi mengapa,
Kau biarkan ,
Jiwanya sengsara ,
Batinnya derita ,
Hanya kerana ,
Pertahankan ego ,
Menjadi jalan cerita.

Kau sakiti dia,
Dengan alasan ,
Mahu dia tabah menghadapi dugaan ,
Kau tak bantu dia ,
Dengan alasan ,
Mahu dia jadi isteri yang terbaik .
Kau goncang imannya,
Dengan alasan,
Mahu menyediakan payung syurga buatnya.

Duhai suami ,
Sedarkah kamu ,
Bahawa isteri yang kamu nikahi ,
Masih punya keluarga untuk dia naungi,
Masih punya jiwa untuk dia sayangi.

Duhai suami,
Sayangilah isterimu ,
Kerana kalau kamu mahukan yang sempurna ,
Maka pandang dirimu ,
Adakah dirimu cukup sempurna buat dirinya.

Sajak diatas saya tulis buat seorang sahabat yang sangat sengsara dengan perkahwinannya. Sudah keguguran tapi masih disuruh ibu mertua melakukan itu dan ini sangat menrobek hati saya . Lebih sengsara suami yang hanya mendengar cakap ibunya semata-mata kerana katanya ibunya lebih berpengalaman. Pada awal keguguran dia tidak dibawa ke hospital malahan hanya disuruh meletakkan minyak panas dan makan postant supaya kandungan turun. Saya antara yang terawal mendengar cerita itu dari mulutnya sendiri. Marah dengan serta merta dan memaksa sahabat saya ke Klinik kesihatan pada masa itu juga .Biarpun akan dimarahi suaminya. Dia akhirnya akur dengan saya .Setelah saya momokkan dengan pelbagai cerita tentang keguguran yang pernah saya dengar sebelum ini. Satu jam selepas itu dia datang semula kepada saya dan muka sedih dia sampaikan berita yang dia mengandung kembar dan kandungan kedua juga tidak dapat diselamatkan kerana dibimbangi anak berisiko cacat kerana sebelum ini sahabat saya mengikut nasihat ibu mertuanya yang menyuruhnya menyapukan minyak panas di seluruh perut dan makan postant untuk mengeluarkan kandungan pertamanya yang disyaki gugur. Gila.......hanya itu yang mampu saya katakan. Dan saya warning dia , lain kali jaga diri kamu . Kalau arahan itu tidak logik pada fikiran kamu lebih jangan lakukan . Nanti memudaratkan diri sendiri juga. Bila kita dah sakit . Bagaimana suami kita . Agak-agaknya boleh bertahan ker nak menjaga. Ker dah sibuk nak cari lain . Wahai kaum lelaki fikir-fikirkan . Wahai perempuan fikir juga. Taat suami betul memang wajib. Tapi kalau arahan itu memudaratkan baik fikirkan semula. Saya tahu ada juga suami dan mertua yang baik di luar sana .Harap-harap saya berjumpa dan menjadi pasangan saya suatu hari nanti aminnnnnnnnnnnnnn.........

6 comments:

Hamizah said...

salam kenal..

huih ada juga org cam tu kat duni ni..

hanisah hassan said...

ya...Hamizah dan ia berlaku depan mata saya. nasib badanlah kan .Suami atau isteri ni kadang kira rezeki juga. Kalau baik oklah .Kalau tak menangunglah .

diriku said...

ya ALLAH..kesian kt isteri..xpatut lh..ni mcm dlm cte TV plk..

diriku said...

slm..nt bg emel kt sy k..nk bg tutorial utk recent post 2..diriku86@gmail.com

Anonymous said...

haishhhhh,kalo ak knal la macik tua tu,ak tunjal2 kepala...

diriku said...

dh jd ek tutorial 2..he2..ok akak..