Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Sunday, May 16, 2010

KC-Awa Raudhah – Bidadari dari syurga(bab 2)

Sejak kali pertama bertemu dengan awa raudhah , Hati atiq ansari dapat merasakan ada sesuatu yang istimewa dengan gadis tersebut.Dia bingung dengan dirinya sendiri.Dia seperti tidak sabar menanti awa raudhah kembali menemuinya.”Subhanaallah , apa yang aku rasakan ini , adakah ini namanya cinta?,layakkah aku menyulam cinta?.Layakkah lelaki dari lorong gelap ini merasai nikmat cinta”.Malam itu bersungguh-sungguh dia membaca kitab suci tuhan.Dia mahu melupakan cinta yang yang tak mungkin dicapai.Ada mutiara-mutiara suci yang mengalir dari matanya.”Tuhan….bantulah aku,aku tak tahu apakah pesonanya yang memukau atau mungkin akal sudah tidak lagi ditempat.Di bibir atiq ansari tidak berhenti mengalunkan zikir, supaya hatinya senantiasa kuat apabila berdepan dengan makhluk indah ciptaan tuhan yang bernama perempuan.

“Awa ….ana mahu ikut kekedai buku petang ini ya, ada buku yang ingin ana cari “.”Boleh saja tapi kita harus berada disana jam 3 , ana sudah janji sama atiq ansari”.”Atiq ansari …bukan ker dia yang mengimamkan solat maghrib di kedutaan semalam?, masyaallah ….suaranya merdu sekali “.”Ia …..atiq ansari yang itulah.Bacaannya semalam memang indah ,cukup alunan dan lengkap tajwidnya,satu pun tak tergelincir”.Awa Raudhah tidak sabar ingin menemui atiq ansari .Ada getaran cinta dijiwanya.Dia seolah-olah ingin meminang atiq ansari menjadi pasangan hidupnya.Dia tak malu untuk melakukan ini , kerana siti khadijah dulu juga melakukan perkara yang sama terhadap rasullullah.Tapi dia tak mahu terburu-buru.Dia tak tahu apa perasaan atiq ansari pada dirinya.

Atiq ansari menghulurkan buku ihya ulumiddin jilid 5 dan 6.Selepas tu dia dengan segera memalingkan badannya dari wanita itu.”Atiq ansari….terima kasih sebab pinjamkan buku ini , tapi ana hanya perlu jilid 5 saja jilid 6 ana dah ada dan Ini ada surat untuk anta.”.”Surat dari siapa”.”Baca dulu nanti anta akan tahu”.”Baiklah terima kasih “.Sewaktu mengambil kertas yang dihulurkan awa raudhah , dia terpandang sepasang mata yang sangat cantik dari wanita yang berpurdah tu .Benarlah kata teman sekuliahnya yang selalu menceritakan kecantikkan mata awa raudhah.Keindahan peribadinya dan kehalusan budi pekertinya.Kata asri , awa raudhah umpama bidadari syurga yang diturunkan ke dunia. Dia hanya mendengar saja saat asri memuji awa raudhah , tapi apabila wanita itu sudah berada didepan matanya ,dia sedar kata-kata sahabatnya itu bukan pujian semata.

Salam buat Atiq Ansari ,

Semoga allah memberi rahmat kepada kita dan bumi cairo menjadi saksi perjuangan menuntut ilmu di bumi asing bukan kelahiran diriku dan dirimu.

Sejak pertemuan pertama kita .Ana seperti tak mampu melelapkan mata.Anta senantiasa berada di fikiran ana, Perasaan ana bergelora ingin mengenali anta dengan lebih dalam ,Adakah ini namanya cinta Ana pun tak pasti.Kalau ini namanya cinta maka ana bersyukur kerana cinta ini memilih dirimu.Ana tahu ana tak sepatutnya menulis warkah ini kepadamu . Tetapi ana tak mahu melepaskan peluang dapat berkenalan dengan seseorang yang sangat istimewa pada ana. Nama atiq ansari satu nama yang sangat indah buat ana.Sesuai dengan peribadi dirimu , yang jelas memaparkan dirimu berada dilorong kebenaran .Malu ingin ana katakan disini , juga bimbang sekiranya kata-kata ana seterusnya ini akan ditafsirkan sebagai nafsu semata-mata.

Wahai atiq ansari “ana bersumpah demi allah, inilah sesungguhnya cinta yang membara kerana pancaran pandangan mata”.Ana berharap anta adalah manusia yang diciptakan tuhan buat memimpin ana kesyurga.Tidaklah ana mengharapkan balasan . Tetapi sekiranya benar masjid ingin dibina maka ana rela menjadi penaungnya.

Dari hamba allah buat hamba allah
Dari Awa Raudhah buat Atiq Ansari.

Atiq ansari hanya membungkam .Usai dia membaca surat tu ,diletakkannya disalah sebuah buku yang sudah lama tidak digunakan . Bukanlah dia tak mahu membalas cinta awa raudhah Dia juga sedar wanita itu sudah mula bertahta di hatinya.. Cuma dia terbayang berapa jauhnya kuffu antara mereka.Awa raudhah lahir dari keluarga yang ternama dalam bidang agama.Umi dan walidnya adalah seorang pendakwah terkenal di Malaysia .Awa raudhah dididik dengan ilmu agama sejak dia dari perut ibunya lagi.Sedangkan dia adalah anak dari lorong gelap.Dia berjaya ke cairo atas pertolongan ustadz hanafi yang mengaku dia sebagai anak angkatnya.Ustadz hanafi adalah orang yang memberi nama kepada atiq ansari.Dia masih ingat ,sejak dari kecil dia akan berlari bersama laila,untuk pergi menuntut ilmu agama dengan ustadz hanafi. Masih tergiyang di telinganya , cerita tentang bagaimana ibunya berusaha menemui ustadz Hanafi sehari selepas kelahirannya kerana bingung nama apa yang nak diberi kepadanya.

kuffu= taraf

3 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

salam kak...

kagum dengan keberanian Raudhah suarakan isi hati... :)

hani hassan said...

Di episod seterusnya kamu akak tahu kenapa awa raudhah begitu berani menyuarakan isi hati .Ada sesuatu yang tersembunyi disini.

hani hassan said...

akak = akan