Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Tuesday, May 18, 2010

KC-Surat dari tambak (bab 3)

Selesai membaca surat awa raudhah . Atiq ansari membuka satu lagi surat kali ini ialah kiriman dari tambak.Tambak tempat dia melepaskan keluhan hidup.Tambak tempat dia duduk bersama laila bercerita tentang masa depan .

”Nanti besar abang atiq nak jadi apa?”.

”Abang ingat abang nak jadi ahli tahfiz al-quran dan ahli fuquha ‘yang terkenal”.

”Boleh ker orang macam kita jadi penghafaz al-quran?”.

”kenapa tak boleh, ustadz hanafi kata boleh.”

“Apa sebabnya abang nak jadi penghafaz al-quran.?”

“kata ustadz kalau kita jadi para huffaz,kita boleh bawa paling kurang 7 orang ahli keluarga kita kesyurga”

“Ia ker abang nak bawa siapa?”

“Abang nak bawa,ibu,laila, ibu laila, ustadz yang lagi tiga nantilah abang fikir.”

“Abang tak nak bawa ayah abang “.

“entah .”

“Tapi abang kata boleh bawa 7 orang keluarga, laila bukan keluarga abang”

“Ala kira keluargalah jugak”

“Betul ker.”

“Betul…..”.

“Alhamdulillah,ada juga orang nak bela nasib laila, terima kasih ya bang”

Perlahan warkah dibuka .sudah hampir sebulan atiq ansari tak menerima warkah dari laila.Dia juga risaukan laila dan ibunya .Tak tahu apa yang berlaku , selalunya laila akan menghantar surat kepadanya paling kurang dua minggu sekali. Semua yang berlaku dikampung dia tahu.Kisah mak jah jirannya yang baru kehilangan anak kerana kes pergaduhan kongsi gelap di sentosa pun dia tahu. Dan macam-macam kisah lagi.Pokok cerita semua perihal dikampung dia tahu.

Salam sayang buat abang atiq ansari,

Assalamualaikum ,

Abang atiq apa khabar, maaf lama laila tak utus surat kepada abang .Bang dalam sebulan ini ada banyak perkara yang berlaku disini.Perkara-perkara yang sedih yang harus laila tempuhi seorang diri di bumi johor.Bumi tambak tempat kita mencurahkan keluhan hidup.Berat pena nak melakar abjab .Satu berita yang sangat berat untuk laila khabarkan pada abang. Bahu tempat kita sandarkan harapan telah pulang kerahmatullah dua minggu yang lepas.Perginya secara tiba-tiba bang.Laila dapat tahu dari yusuf ,itupun setelah 2 hari arwah pergi meninggalkan kita.Sedih laila ,bila anak-anaknya tak benarkan laila melawat kubur ayah mereka , kata mereka ustadz hanafi lebih banyak meluangkan masa dengan kita berbanding anak-anaknya sendiri.Mereka rasa ustadz melalaikan diri mereka demi kita.

Maafkan laila.Laila tak tunaikan janji laila pada abang untuk sentiasa menjaga ustadz .Masa ustadz sakit ,ibu sedang sakit tenat.Ibu kena stroke ,Langsung tak boleh nak jalan terbaring lesu di tilam usang .Makan bersuap .Mandi pun laila yang uruskan . Bang tak lama lepas ustadz pergi. Ibu pulak pergi.Besar sungguh dugaan laila . sekarang laila hanya harapkan Mak zehra untuk jaga laila. Laila takut sejak ibu meninggal Orang kelab dah berani datang kerumah. Kata diorang ibu banyak hutang. Dan hutang itu mesti dilangsaikan oleh laila..Akal buntu , diorang bagi tempoh 3 bulan untuk langsaikan hutang ibu.Macam mana ni bang .Laila taknak jadi macam ibu.Laila taknak hidup bergelumang dosa. Laila takut allah.

Boleh tak bang pulang ambik laila Kan dulu abang dah janji abang akan jaga laila sampai laila mati Dah lima tahun abang tak balik .Mak zehra dah terlalu rindu kan abang. Setiap hari dia akan merenung gambar abang kemudian tersenyum sendiri.Kesian dia bang.Laila tak sampai hati tengok mak zehra macam tu .Untuk pengetahuan abang mak zehra dah berhenti dari kerja tu.Sekarang kami ambik upah basuh pinggan kat restoran.Upahnya kami gabungkan buat bayar sewa rumah ,api dan air.Adalah lebih sikit untuk makan.Abang , laila tunggu abang balik. Kata mak zehra sepatutnya abang balik dua bulan lagikan .Kalau betul laila tunggu abang kat disini ya.
Atiq ansari aku menunggu kepulanganmu.Ingat janjimu ingin memimpin aku sama ke syurga.Semoga janji kita akan terpatri mati selamanya.

Salam sayang dari laila dan mak zehra di bumi tambak.


Remuk hati atiq ansari saat selesai membaca warkah dari laila.Tak sangka begitu berat dugaan yang dipikul gadis yang berusia 22 tahun itu.Dia terkenang janjinya pada laila untuk pulang sebagai orang yang berilmu dan mampu mempratikkan ilmu. Menarik ibu dan orang-orang kesayangannya dari lembah hina dan kotor. Neraka dan syurga ciptaan manusia.Dunia dimana manusia melepaskan nafsu tanpa memikir hidup dialam satu lagi. Dunia di mana tangan-tangan kotor menyentuh , meraba dan memiliki sesuatu yang hakikatnya nyata bukan milik mereka. Layanan bertukar ganti Sesiapa pun bisa melanggan tak kira bangsa.Tubuh lemah dinikmati tanpa sikit pun rasa sesalan dihati. Dosa , pahala jadi mainan di bibir mereka. Istilah-istilah yang kurang enak didengar di bicarakan sesuka hati.Tanpa segan dan silu di wajah mereka. Tanpa kisah maruah yang tercalar kerana tanggapan manusia berapa murahnya harga diri untuk dimiliki.

Atiq kemudian menangis sendiri. “aku harus pulang ada maruah insan bernyawa yang harus aku selamatkan, selesai saja kertas terakhir aku akan pulang.Laila tunggu aku sebulan lagi.Aku pulang bawa berita gembira buat dirimu.”Aku akan pulang bawa semangat perjuangan baru. Aku akan pulang bawa sinar yang bakal menerangi hidupku dan hidupmu .Aku mohon kau bertahan , sampai waktu aku akan pulang .Aku janji aku akan pulang.

Berbeza dengan surat awa raudhah surat laila disimpan ditempat yang paling tinggi dalam hatinya.Atiq ansari sering merasa terhutang budi dengan laila yang telah menjaga ibunya dan ustadz hanafi selama ini.Mereka berpijak di dua tempat berbeza tapi nyata perjuangan mereka itu sama .Sebelum ke cairo atiq ansari berjanji dia akan pulang dan mengubah nasib keluarganya.Dia mahu jadi macam ustadz hanafi yang tak lelah dan mengeluh walau sedikitpun membantu anak lorong gelap seperti dirinya dan laila. “Ustadz maafkan atiq , atiq terlalu alpha berada dibumi cairo sehingga melupakan tanggungjawab di bumi kelahiranku”.Rindu tiba-tiba menerpa ke hati atiq ansari rindu pada laila, pada ibunya dan pada ustadz hanafi. Hajatnya untuk menceritakan semua kegembiraannya di bumi cairo kepada lelaki yang dianggap umpama ayah tu lebur seperti leburnya ais digurun sahara.”Ya allah aku belajar ilmumu, tapi tak mempratikkannya dalam kehidupanku.Aku malu ya allah…..aku malu , Aku merasa ilmuku tinggi sehingga aku melemparkan tanggapan dan wajahku aku palingkan kerana merasa diri mulia dan orang lain hina”.Astagfirulllahalazim………………………………………………………..

Nota kecil:
huffaz=penghafaz al-quran ,
fuquha’=seseorang yang punya kemahiran dalam menggunakan dalil usul syarie.untuk memastikan dan memutuskan satu-satu hukum syarak serta menyelesaikan masalah manusia.

2 comments:

NuRul said...

tak sabor nak tunggu next chapter hehehe~

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

yg ni pun dah baca...kronologi entrinya turun naik ya kak? ke nuar yang ralat...