Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Friday, May 7, 2010

Sendu di hati Rindiani ( Bab 6)(kemuncak)

Ismad mengelus lembut rambut rindiani, hari ini hari yang istimewa buat siti,dirinya dan rindiani.28 januari 2010 suatu tarikh keramat buat dirinya."Bila nak nyanyi , yani nak tidur dah ni".ismad tersentak dari lamunannya.

Pernahkah
Aku sakiti hatimu
Ataukah prasangka
Berubahkah cintaku oh kasih
Semuanya tiada ku lakukan
Tapi mengapa engkau
Tak pernah peduli

Mungkinkah
Semua ini terjadi
Padaku yang selalu
Menyayangi dirimu
Setulus hati
Biarlah rela aku menahan
Demi keutuhan cinta
Kita berdua

( korus )
Bungaku (Rindaniku) kekasihku sayang
Jangan pergi dari sisiku
Rindani bunga hati sayang
Maafkanlah kira ku bersalah

Ku harapkan
Sucinya cintamu kepadaku
Ku harapkan
Hatimu hanyalah untukku

Airmata ismad jatuh kepipi rindiani yang sedang lena tidur."Pa ...kenapa nangis".rindiani bingung melihat ayahnya mengalirkan airmata.Dia baru berusia dua tahun tapi dia tahu ayahnya sedang menangung rindu.Pulang dari kerja,siti terus menyapa luqman yang sedang khusyuk melihat televisyen ."dah makan man".Entah kenapa luqman tidak menjawab pertanyaannya.Baru dia ingat hari ini sudah genap 3 tahun rindiani meninggalkan mereka.Disaat akhir hidupnya , rindiani hanya senyum .Sudah setahun dia disahkan mengidap penyakit jantung berlubang.Oleh kerana tempat yang berbeza dan tuntutan masa bekerja sebagai doktor membuat dia jarang bertanya khabar tentang rindiani .Dia hanya tahu khabar tentang rindiani , saat menerima panggilan dari ismad."Kenapa tak beritahu yani sakit, yani ni anggap siti macam orang lain pulak".Siti menyuarakan kekecewaannya ."Ala sakit sikit jer, nanti keluar hospital ,jom ... kita pergi makan dan shopping.Bawak luqman dengan abang is sekali".Rindiani memujuk dia tak mahu siti bersedih.

Rindiani duduk di birai katil,kebelakangan ini katil bercadar putih itu jadi peneman setianya.Pemandangan matahari terbenam dari katilnya kelihatan sangat indah.Dia tahu masanya sudah semakin hampir.Dia tidak risaukan dirinya lagi.Tapi dia risaukan orang yang akan dia tinggalkan.Kerana tempatnya memang sudah nyata.Tapi Ismad, siti dan luqman.Bagaimanakah nanti mereka akan meneruskan hidup tanpa dia disisi.

Tak pernah siti menangis seteruk ini. Dia tidak menyangka rindiani akan tinggalkan dirinya dan ismad.Ismad jugak sudah dua hari tidak lalu makan kerana terlalu rindukan rindiani.Luqman baru sampai ke kafe itu . " Apa khabar kak siti dan abang ismad".Tubuh luqman juga kelihatan kurus dan tidak terurus.Dia bekerja mati-matian selama beberapa hari ini,kerana mahu melupakan rindiani.Tapi semakin dia ingin melupakan semakin kerap rindiani menerpa dalam fikirannya.Sekeping kertas berwarna biru, warna kesukaan rindiani dikeluarkan dari beg sandarnya.Luqman memandang siti dan ismad ."Sebelum kakak pergi dia ada bagi surat ini,baru hari ni man rasa ada kekuatan untuk buka surat ini." .

Assalamualaikum , salam rindu , peluk dan cium buat siti sahabatku yang setia menemani di kala sendu , buat abang is yang senantiasa ada saat aku memerlukanmu, buat adikku luqman nul haqim yang senantiasa ada dihatiku.Mungkin saat ini kekuatan itu telah terbang dari diri kalian .Aku pohon pemergian jangan ditangisi,kerana aku mahu kamu semua tahu. Aku redha dengan takdir ini. Aku sudah bersedia untuk menghadapi segalanya.Aku tahu allah sayangkan aku , sebab itu dia memanggilku lebih awal dari kalian.Abang is , yani sayang kat abang, dalam diri yani hanya ada cinta abang jer, yani ingat lagi lirik lagu letto yang abang bagi kat yani. Yani nak abang tahu sepanjang yani bersama abang , yani sangat bahagia.Siti ...takdir menemukan dan memisahkan kita.Kau sahabat sejati aku, kalau aku diberi pilihan untuk menyelamatkan diriku atau dirimu , disaat kita kesusahan .Pasti aku akan memilih dirimu.Tolong terima abang is.Hanya kau saja calon yang sesuai untuk dia.Aku harap abang is akan setuju cadangan ku ini.Luqman adikku sayang, akak sayang sangat kat luqman, luqman satu-satunya adik akak dan cinta akak pada luqman tak akan berubah selama-lamanya dik.Akak mohon luqman teruskan belajar ,sambung cita-cita akak yang terbatas sampai disini saja.Yani nak semuanya meneruskan hidup seperti biasa , jangan bimbang dengan perpisahan ini . Kerana aku sentiasa hidup dihati kamu semua.

Andai aku bisa ,
Memetik bintang dilangit ,
Buat hantaran menghilangkan laramu,
Maka akan aku terbang ke awan ,
memetik bintang itu.

Andai aku bisa ,
Memagar matahari yang bernyala terang,
Buat cahaya yang makin kelam dalam hidupmu,
Maka aku rela terbakar,
Demi menerangi dirimu.

Andai aku bisa,
Memberi seribu kekuatan kepada dirimu,
Maka akan aku korbankan Kekuatanku,
Kerana sudah nyata kekuatan itu tidak perlu buat diriku,
Demi untuk dirimu meneruskan hari mendatang.

Andai aku bisa,
Tapi aku memang tak bisa,
Kerana yang tinggal hanya semangatku,
Bukan jasadku.


Salam sayang Rindiani Bt salleh.

Luqman tidak mampu menahan airmatanya lagi.Dia sudah tidak mempedulikan orang sekelilingnya yang memandang kehairanan.Siti dan ismad juga sama.Sudah tiga tahun siti dan ismad menikah.Kelahiran rindiani membungakan hati mereka. rindu mereka pada rindiani masih belum pudar ,walaupun sesaat.Luqman sudah siti anggap seperti adik kandungnya. Dia tak mahu luqman keseorangan ."sudahlah bang jangan bersedih lagi,nanti kita ke pusara rindiani ya.Boleh bawa luqman dan rindiani kecik sekali" Siti tahu suaminya itu masih merindukan rindiani.Dia juga langsung tak membantah saat ismad mahu memberikan nama rindiani kepada puteri sulungnya itu.
Semoga rindiani aman dan ditempatkan diantara orang-orang yang beriman.

No comments: