Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Friday, May 21, 2010

Berlian ....(bab 1)

Cantiknya bunga itu mesti berlian aku suka ,

Berlian kau suka bunga? ,

Suka sangat ,

Kalau macam tu belikanlah dia bunga.

Siapa nak jaga?

Kenapa ? berlian kau belum sihat ker,

Belum .

Hari ni berlian kau bangun pukul berapa?

Macam biasalah berlian aku selalu bangun lambat.

Tapi pagi tadi dia bangun sekejab pukul 6.30 pagi.

Ohh ….aku tahu kenapa .

Kau tahukan.Berlian kau pulak apa khabar?

Berlian aku sihat, dua-dua sihat , malahan bertambah sihat.

Ia ker.

Kenapa? Kau menyesal dapat berlian tak sihat.

Taklah…..aku Nampak menyesal ker.Tak pernah pun wujud dalam kamus hidup aku perkataan menyesal.

Alhamdulillah aku bangga punya sahabat macam kau.

Afkar , hafiz … cerita pasal apa.

Pasal berlianlah pak man.

Berlian ?

A’aa pasal berlian .
.
Pak man tersenyum melihat dua anak muda yang bercerita pasal berlian.Berlian mereka mahal tak terbeli dengan wang ringgit , bisa disentuh dengan hati tapi tak tercapai oleh tangan. .Hafiz anak muda berusia 20 tahun , berhenti kerja semata-mata ingin menjaga berliannya yang sakit.Berliannya sudah tak mampu berjalan hanya terbaring lesu di tilam yang usang .Makan dan minumnya bersuap.Warnanya pudar langsung tak bercahaya. Hafiz tak pernah mengeluh menjaga berliannya. Kerana dia tahu betapa besarnya pengorbanan berliannya terhadap dirinya.Sudah dua kali dia koma akibat kemalangan berlumba motor.Berliannya tak pernah marah, malahan senyum sentiasa, walaupun kecewa dengan perilaku hafiz yang agak nakal.Sewaktu dia koma berliannya lah yang bersusah payah mencari dana untuk membolehkan dirinya membayar kos perubatan dihospital.Sekarang bila berliannya sudah tak upaya, menjadi tangungjawabnya untuk menjaga dan melayan berlian itu dengan baik.

Pak man tahu pasal fakta berlian tak ?

Apa dia , manalah pak man tahu?

“Berlian ni merupakan satu galian yang paling terkenal , paling mahal dan paling berguna.Berlian terkenal dengan kualiti fizikalnya yang hebat.Terutama kekerasannya dan keupayaannya menyebarkan cahaya.”

Ohhh…jadi tak salahlah kalau hafiz dan afkar panggil yang kat rumah tu berlian.Barulah pak man tahu kenapa .Dia kagum dengan semangat hafiz yang begitu tabah menghadapi hari-harinya.Bukan mudah tanggungjawab yang dipikul oleh anak muda itu.
Perbincangan mereka terhenti disitu saja , kerana hafiz ada tanggungjawab yang belum selesai dirumah .

Salam berlian .Maaf ya tadi hafiz pergi jumpa afkar .Hafiz menyapa berliannya , walaupun dia tahu berliannya sudah tak mampu bersuara.Berkelip mata ruziah memandang anaknya itu. Dia tenang melihat wajah hafiz, walaupun dia tak mampu bersuara tapi dia membalas teguran hafiz dengan kerlipan mata.Dia suka sangat bila hafiz memanggil dirinya berlian .Itu membuatkan dirinya terasa begitu berharga di mata anak tunggalnya itu

Umi ,

Hari ni kita makan bubur ikan bilis ya, Sedap tau hafiz masak sendiri ni. Cuba rasa sikit.

Perlahan-lahan hafiz menyuapkan bubur itu ke bibir uminya. Dilakukannya dengan penuh tertib dan kasih sayang.Selesai makan badan ruziah dilap dengan kain basah. Pakaian ,cadar dan lampin pakai buangnya ditukar , ruziah di bedakkan .Luka-luka dibelakang badannya di bersihkan.

“ha…umi hafiz dah cantik dah hari ni, dah jadi berlian yang berkilau semula”.

Ruziah hanya senyum , ingin dia jeritkan suara hatinya tapi itu tak mungkin dia kehilangan kata semenjak terlibat dengan kemalangan pada awal tahun lalu ,Kereta yang pandu suaminya berlanggar dengan kenderaan lain.Suaminya tak dapat diselamatkan.Dia pula lumpuh separuh badan selepas koma selama seminggu . Sejak dari hari itu hafizlah yang menjaganya.Dia bersyukur di kurniakan seorang anak yang tak pernah mengeluh saat merawat dirinya.Anaknya yang dahulu nakal menjadi seorang yang sangat taat kepada agama dan seorang yang penyabar.Berbeza dengan diri hafiz yang dulu.

Assalamualaikum…………

No comments: