Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Tuesday, June 1, 2010

KC-Tawaran Kerja (Bab 9)

Kerap berada dihospital telah menyebabkan hubungan atiq ansari dan zulaikha bertambah rapat.Seolah-olah ada bunga cinta yang mekar di hati mereka pada ketika ini. Atiq ansari sangat bersyukur kerana bertemu dengan zulaikha.Disaat fikirannya sedang kusut memikirkan perkara-perkara yang berlaku di kelilingnya.Zulaikha hadir dalam hidupnya , memberikan sedikit cahaya.Usaha mencari laila di hentikan , setelah mendapat satu panggilan telefon dari kelab perindu beberapa hari yang lepas.

“Abang atiq…..ini laila, Jangan cari laila lagi.Laila dah bosan hidup susah.Laila nak hidup senang macam ibu.Sekarang laila dah jadi primadona kelab perindu.Jangan cari laila lagi”

Terdiam atiq ansari , dia tak menyangka laila tewas dalam dugaan hidup.Dia memilih kesenangan dari kesusahan.Pada laila kesusahan itu sering menyesakkan dadanya.Sejak dari itu atiq bertekad mahu melupakan laila.Dia tak mahu memujuk , kerana padanya laila sepatutnya sudah cukup matang untuk memilih jalan hidupnya sendiri.Ada kekesalan dihatinya atas keputusan yang laila lakukan .

“Zu…..saya dapat tawaran kerja di maahad tu .”

“Alhamdulillah , habis macam mana .Dah fikir ker belum samaada nak terima atau tidak?”

“Saya akan terima, dikeadaan ibu yang begini dan kos perubatan yang semakin meningkat saya perlukan pendapatan tetap untuk menyara ibu.”.

“Erm ….betul juga kata atiq itu.”

Baru jer dua hari yang lepas ibunya diserang stroke.Belum pun pulih dari kecederaan lama sekarang diserang stroke pula.Atiq ansari sudah tak berdaya .Dia hampir mengalah dalam perjuangan menempuhi dugaan hidup.Dia tak sepatutnya begitu.Dia pelajar jurusan agama.Dia belajar di cairo.Dia sepatutnya menjadi lebih tabah dari orang lain .Tapi dia juga manusia biasa yang tak lepas dari kegagalan hidup.Menerima tawaran sebagai guru di maahad .adalah keputusan terbaik yang dibuatnya sejak pulang dari cairo.Selain itu semuanya perkara yang membingungkan saja.

“Tapi ….siapa nak jaga ibu kalau saya kerja.”

“Lah …..kat sini kan ada jururawat.Dah memang tangungjawab diorang untuk jaga ibu awak atiq.”

Atiq hanya diam .Mengia tidak , menidakkan juga tidak.

“Bila mula daftar kerja.”

“Isnin ini.Ohhh saya lupa nak cakap .Saya juga dapat tawaran sebagai pembantu pencegahan maksiat dekat pejabat agama.”

“Awak pilih kerja yang mana satu "

“Kedua-duanya”

“Kedua-keduanya ?”Berkerut dahi zulaikha mendengar jawapan atiq ansari.

“Jawatanpegawai pencegah maksiat tu , hanya perlu bekerja pada malam minggu saja.Pada hari-hari yang lain ,ada pegawai berjawatan tetap yang akan bertugas.”

“Ohhh….macam part timelah ya”

“Lebih kurang gitulah ..zu.”

Zulaikha memandang atiq ansari . Dia sudah mula sayang pada jejaka itu.Padanya jejaka itu banyak mengajarnya erti hidup.Atiq ansari pula semakin bingung dengan keadaan hidupnya yang porak peranda.Misi yang dibina semasa dicairo.Ditangguhkan buat sementara waktu.Dia tak ada kekuatan untuk melaksanakan misi-misinya buat masa ini.Biarlah dia betulkan dulu keadaan ekonomi dulu.

Hari ini hari pertama atiq memulakan tugasnya sebagai guru di maahad tahfiz darul takzim.Sebagai guru baru , perkara pertama yang harus dilakukan ialah menyemak kembali semua senarai jadual kelas yang wajib dia patuhi.Hari pertama masuk kekelas dia langsung tak mengajar apa-apa .Hanya melakukan seisi perkenalan antara dia dan murid-muridnya. Hari itu juga adalah hari pertama dia meninggalkan ibunya bersama wanita berbaju putih kerana tuntutannya dia harus berada di sekolah tersebut.Selesai saja waktu mengajar .Dia bergegas kehospital untuk melawat ibunya.Dikucup dahi siibu.Ditukar lampin pakai buangnya dan pakaiannya Dia rasa bersalah kerana tak menepati janji yang dipatri bersama ibunya untuk berada disisinya setiap masa.

“Ibu maafkan atiq ya , tadi atiq pergi kerja .Sekarang atiq dah datang ."

Zehra hanya mendiamkan diri.Sejak diserang stroke .Lidahnya seperti berat untuk menuturkan kata.Dia faham dengan keadaan atiq ansari saat ini.Hanya dia tak mampu untuk tuturkan apa yang terbuku dihatinya.

“Saya ada berita tak baik untuk diri awak ,atiq”

“Ada apa zu…?”

“Keadaan sekarang akan bertambah parah,ibu awak terkena jangkitan kuman,Ini akan melambatkan lagi proses pemulihan .Saya simpati besar sungguh dugaan kamu saat ini."

“ Innalillahiwainailahirajiun….apa lagi yang boleh saya katakan.Sama-sama kita doa semoga ibu saya semakin sihat ya.”Atiq ansari mengukir senyuman berbau ketabahan.Dia tahu allah menduga sesuai dengan kemampuannya.Dia tak akan mengalah dengan keperitan hidup.Kerana bukan dunia yang dikejarnya tapi hidup yang kekal bahagia di akhir perjalanan nanti.”
Terdetik dihati zulaikha.Lelaki ini akan jadi penganti suhaimi.

No comments: