Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Sunday, May 30, 2010

KC-Anak pelacur dan duit haram (bab 8)

“Oi anak haram , apa kau buat? .Kenapa kau duduk kat kerusi aku?”

“Kenapa kau panggil aku anak haram? , aku anak halal tau.Mak bapak aku kahwin, dua tahun baru dapat aku”

“Mana kau tahu ?”

“Tahulah mak aku cakap, kenapa kau suka campur urusan keluarga aku”

“Aku benci anak pelacur macam kau ni”

“Mak aku bukan pelacur !! , dia penyanyi ”

“Kau tahu apa bezanya penyanyi kelab dengan pelacur?”

“Penyanyi kelab bukan pelacurlah”

“Bezanya ….tak de ok , penyanyi kelab dan pelacur sama jer tarafnya pada aku”.

“Kenapa kau benci kat keluarga aku.”

“Pasal mak kaulah .Bapak aku ceraikan mak aku.Sebab dia tergila-gilakan mak kau .Perempuan macam mak kau itu , tak layak untuk bapak aku ok..murah….terlalu murah”

“Itu bukan salah mak aku ,Bapak kau yang gilakan mak aku”

“Kalau dah nama anak haram tu , anak haram jugak”

“Aku bukan anak haram , aku ada bapak”

“Mana bapak kau? , aku tak pernah nampak pun "

“Bapak aku dah meninggal "

“Meninggal sebab apa , Bapak kau kena aidskan?.Aku tahulah semua pasal kau .Bapak kau dulu mat pit..Banyak hutang sebab tu mak kau jadi pelacur , sebab nak bayar hutang bapak kau .Betul tak…ha…ha…ha….”

Kali ini atiq tidak menjawab , dia tak tahu dari mana jimi tahu tentang ayahnya.Dia tidak mahu menyangkal kerana perkara itu benar. Salah satu yang dia kesalkan dalam hidupnya ialah ayahnya yang telah memusnahkan zaman kegembiraannya menuntut ilmu sewaktu di sekolah rendah hingga ke sekolah menengah.Setiap hari ada saja yang mencerca dan menghina.Dia anak pelacur ,tak layak berada disekolah berasaskan agama.Tak layak jadi penghafaz al-quran.Ada menyatakan darahnya kotor kerana terbina dari hasil yang haram.Pernah satu hari , seharian dia tak mahu keluar dari biliknya.Dia tak makan dan minum serta tak mahu bercakap dengan ibunya.Puas ibunya dan laila memujuk , langsung tak diendahkan .Sehingga malam itu zehra tak pergi bekerja di kelab,kerana bimbang atiq ansari melakukan sesuatu diluar dugaannya.Bingung zehra memikirkan , bagaimana lagi nak memujuk anak terunanya itu.Akhirnya selepas solat maghrib , zehra kesurau bertemu dengan ustadz hanafi.

“Kenapa tak masuk.Zehra?”

“Saya malu ustadz …saya kotor , saya tak layak masuk rumah suci tuhan "

“Apa hajat kamu kemari ?”

“Ustadz , saya nak minta tolong .Atiq ansari dari pagi tadi tak mahu kesekolah , tak makan , tak minum .Langsung tak keluar dari bilik.Puas saya memujuk dia , tapi dia diam jer .”

“Erm….kenapa dia berperangai macam itu ?”

“Entahlah saya pun kurang pasti . Kata laila ,Mungkin berpunca dari pergaduhan disekolah "

“Saya ada kelas mengaji sekarang , selesai ini saya datang ke rumah kamu dengan isteri saya ya.Kamu tunggu aja dirumah.”

“Terima kasih ustadz , tak tahu pada siapa lagi saya nak minta tolong.Harapkan ustadz jerlah.”

“Sudahlah tu , nanti saya datang . Kamu pulang dulu ya”

“Baik ustadz , Assalamualaikum ….”

“Waalaikumusalam”.

Ustadz hanafi segera menelefon isterinya agar datang kesurau dan pergi ke rumah zehra bersamanya. Kelas hari itu ,disuraikan setakat jam 9.00 malam saja .Dirumah zehra , ustadz hanafi cuba memujuk atiq ansari.Sebaik saja atiq ansari mendengar suara ustadz hanafi serta merta dia keluar dari biliknya dan memeluk erat lelaki itu. Dalam esakkan dia ceritakan apa yang berlaku diantara dia dan jimi serta rakan-rakan sekolahnya.Ustadz hanafi hanya tersenyum .Melihat senyuman ustadz hanafi, atiq ansari menghentikan tagisannya.

“Atiq , tahukah kamu siapa yang memberikan kamu nama atiq ansari”.Atiq menggelengkan kepalanya.

“Ustadz yang bagi nama tu kepada kamu Sebab ustadz rasa kamu akan jadi seseorang yang punya karekter sehebat nama itu .Tahukan kamu siapa atiq ansari?”

Sekali lagi atiq mengelengkan kepalanya.Dia langsung tak memandang zehra.Marah benar dia pada zehra.

“Atiq ansari ini seorang rakyat biasa Dia berusaha membangunkan bandar Andalusia pada saat bandar itu sedang berada dizaman kejatuhannya.Atiq ansari tak pernah mengalah dalam kehidupannya.Dia sangat tabah.Walaupun dia sering dicerca dan dihina , dia tak pernah mengalah.Dia berjaya membina sebuah kerajaan yang agak gemilang pada masa tu.Mahukah kamu menjadi seperti atiq ansari yang berada diandalusia ?”

“Mahu ustadz”

“Kalau mahu jadi seperti itu , maka kamu harus tabah menghadapi rintangan hidup.Sekiranya kamu mengambil cacian dan hinaan sebagai panduan hidup . Ia tak akan membantu kamu apa-apa.Berkenan apa yang kawan kamu katakan itu .Sewaktu kamu baru lahir dulu , Ibu kamu ada berjumpa dengan ustadz minta diberikan nama kepada kamu dan pada masa itu juga, ibu kamu ada berjanji sama ustadz hanya akan memberi kamu makan dari duit yang halal.Sebab itulah pada waktu pagi sampai tengahhari ibu kamu bekerja direstoran .Dari duit itulah ibu kamu menyara hidup kamu. Dia tak pernah sekalipun menggunakan duit yang diperolehi dari menyanyi dikelab malam untuk kebajikan kamu.”

“Atiq …betul kata ustadz , selama ini ibu hanya bagi atiq dan laila makan hasil dari duit gaji ibu kerja di restoran.Tak pernah sekalipun ibu engkar janji ibu pada ustadz untuk suapkan kamu makanan dari sumber yang halal sayang.”

“Habis ibu gunakan duit nyanyi itu untuk apa”

“Atiq…. ibu terikat dengan kontrak .Selepas ayah meninggal .Orang-orang dikelab paksa ibu untuk menyanyi disana.Mereka perangkap ibu dengan memaksa ibu menandatangi kontrak menyanyi selama 15 tahun untuk membayar hutang ayah.”

“Ibu maafkan atiq…..atiq tak tahu ibu begitu derita,mulai hari ini .Apa pun yang orang lain katakan.Atiq akan telan bu , Sama macam ibu telan kata-kata orang di sekeliling kita”

“Sudahlah jangan menangis. Atiq ….mahukah kamu jadi angkat saya . Laila juga sama.”

“Mahu ustadz , saya memang dah lama rindukan kasih sayang seorang ayah.”

“Bila saja kamu perlukan saya , datang jumpa saya ya "

“Terima kasih ustadz , allah saja yang mampu membalas jasa ustadz kepada keluarga kami".Dalam hati zehra dia berasa bersyukur kerana ustadz hanafi sentiasa ada untuk membantunya.

“Sudahlah zehra ….aku pun tak ada anak lelaki , Kan mah .” ustadz hanafi memandang isterinya yang diam sejak dari tadi.Bagi rahmah apa saja yang suaminya lakukan asal saja untuk kebaikan maka dia akan menyokongnya.

“Kami pulang dulu , dah malam ni .Esok , jangan lupa ke surau ya atiq”.

“Baik ustadz”.Sudah ada senyuman di wajah atiq ansari. Dia sudah jelas dengan niat ibunya dan ustadz hanafi.Dia juga sudah bertekad baik buruk yang berlaku selepas ini akan ditelan.Dia mahu jadi tabah , setabah atiq ansari kurun ke 14 di bumi Andalusia.

No comments: