Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Monday, May 31, 2010

Berlian ....(bab 4)

Selesai membantu mak jah memandikan uminya.Hafiz segera bersiap-siap untuk ke tempat biasa dia dan afkar sering bertemu.Ada luahan rasa yang ingin dikongsi bersama sahabat baiknya itu.

“Kenapa diam jer , dah lama tak jumpa .Tak nak cakap pulak.”.Afkar bingung melihat rakannya yang sedari tadi hanya diam tanpa sepatah kata.Padahal dia yang beria-ria mahu berjumpa dengannya.Sekarang diam pulak.

“Afkar , aku risaulah.”

“Apa yang kau risau ? hafiz , cuba kau beritahu aku.”

“Aku risau keadaan umi aku , semalam aku bawa umi aku buat rawatan susulan,doktor cakap mungkin peluang umi aku untuk pulih sangat nipis.Macam mana afkar , aku dah tak tahu apa nak buat lagi.”Gugur mutiara dari matanya,hilang ketabahan yang pernah dibina selama ini."Afkar tolonglah aku ".

Afkar segera mendakap hafiz .Sengaja dia biarkan hafiz melepaskan kesedihan dibahunya.

“Hafiz , aku tak tahu macam mana nak bantu kau , tapi aku tahu .Allah itu menduga mahkluknya sesuai dengan kemampuanmu hafiz.Dunia dan akhirat aku akan sentiasa ada untuk kau.Selama-lamanya.Aku janji.”

“Terima kasih afkar .”

“Sudah hafiz jangan nangis.Aku mohon jangan nangis lagi.Besok aku tolong kau mandikan umi kau eh.”

Serta merta hafiz memandang afkar."Kau ni dah tak reti halal haram, Kau mana boleh sentuh umi aku , selagi aku mampu”.

“Ia ker , mana aku tahu .Aku ni jahil sikit pasal agama.Semuanya belasah jer”.

“Teruk betul ,itu pun tak tahu.”

Akhirnya mereka ketawa.Sengaja afkar mencetus kontroversi didalam perbualan dengan sahabatnya itu .Kerana dia mahu sahabatnya melupakan sebentar masalah yang sudah setahun membebani dirinya.

“Abang zul tak datang ker hari ini”

“Entah …..selalu waktu rehat tengahari dia sampailah .Tapi semalam entah apa mimpi dia sampai isyak baru balik.Sempatlah kami makan sekali”

“Abang zul tu baik kan ".

“a’aa , dia belikan aku handphone baru , dia cakap supaya senang aku telefon dia kalau ada apa-apa jadi kat umi”.

“Dahlah jangan sedih-sedih hafiz , malam ini aku minta izin dengan mak dan ayah aku untuk teman kau dirumah ya.”

“Betul ker ,Alhamdulillah ..boleh lah main game sampai pagi.”

“Main game …bagus tu "

Hafiz gembira ,malam ini dia ada teman .Hampir setiap malam dia mengalun ayat-ayat cinta buat uminya.Tapi malam ini dia tak de kekuatan untuk itu semua.Dia perlukan masa untuk dirinya sendiri.Satu hari saja.Sudah cukup untuk dia melepaskan lelah .Satu hari saja.

“Umi , malam ini .Hafiz tak boleh baca sajak untuk umi .Hafiz rehat satu hari ya umi .Hafiz nak umi pun rehat juga.Esok hafiz baca sajak yang baru tadi hafiz tulis masa duduk kat bendang. dengan afkar .Oh ya umi , hari ini afkar akan tidur sini.Pastu hafiz ajak abang zul sekali sebab dia cakap dia tak kerja esok.Kami nak main game.Bolehkan umi.Hari ini jer, Hari ini jer umi.”

Sayu pandangan ruziah , dia faham anaknya itu masih muda , walaupun harus memikul beban .Tapi dia tak lepas dari jiwa remajanya yang mahukan kegembiraan untuk dirinya sendiri.Ruziah mengerlipkan matanya tanda setuju dengan permintaan anaknya.Kemudian dia memejamkan mata .Letih sungguh dia hari ini .Walaupun tak mampu bergerak ,tapi perjalanan ke hospital tadi membuatkan dia lelah.Ingin dia jeritkan tapi tak terluah .Dia sudah tak sanggup di usung ke sana-sini .Dia kesian melihat hafiz.Masa remaja anak itu terbuang begitu saja.Biarlah dia terus dirumah saja.Dia tak mahu lagi kehospital.

Malam itu hafiz ,afkar dan zul .Melepaskan tekanan .Selepas isyak mereka sudah mula bermain game sampai ke subuh barulah berhenti.Mereka ketawa , bercerita pasal kisah silam dan berkongsi pengalaman semasa sekolah. Tak de cerita-cerita sedih yang dibangkitkan, semuanya cerita gembira.Lega hati hafiz, dia seolah-olah lupa dengan segala benda yang dihadapi selama ini.

No comments: