Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Friday, September 17, 2010

Angkat Sampah....uiewwww....


Assalamualaikum ,

Kawan-kawan pernah tak nampak orang-orang yang kerja sebagai pengangkat sampah. Pernah tak anda tutup hidung bila lalu sebelah lori sampah ?Pernah tak?.Cuba fikirkan. Dan soalan saya seterusnya. Pernah tak anda lihat siapa yang bekerja sebagai pengangkut sampah tu ?.

Cuba suatu hari nanti anda perhatikan betul-betul siapa yang kerja sebagai pengangkut sampah. Menurut adik saya yang berkerja sebagai seorang kerani di syarikat pengurusan sampah di Jb ni. Kebanyakkan orang yang bekerja sebagai tukang sapu jalan dan pengangkut sampah adalah pakcik-pakcik yang berumur lingkungan 40 tahun hingga 56 tahun selain dari warga asing.Mereka bertungkus lumus membantu anda semua membersihkan kawasan rumah anda.

Apa yang saya kesalkan sesetengah anak muda masa kini menghina pekerjaan ini yang pada saya sungguh mulia berbanding dengan orang lain yang bertali leher atau segak beruniform tapi memberi makan anak-anak dari duit yang jelas haram dan bukan milik mereka...fikirkan.

Apa salahnya kalau pakcik yang angkat sampah tu senyum pada kita. Kita senyum semula pada mereka dengan ikhlas.Tak salah kan .Sebab kadang kala saya tengok ramai orang yang tidak menghormati orang yang kerja sebegini .

Lagi satu saya nak tegur. Tolonglah didik anak-anak anda supaya tidak membuang sampah bersepah-sepah sama ada didalam atau diluar rumah dan keluar dari kenderaan .Saya pernah berhadapan dengan beberapa situasi sewaktu memandu.Apabila secara tiba-tiba kulit rambutan berterbangan keluar dari kereta didepan saya.Ini membahayakan pemandu belakang dan mencemarkan bumi Malaysia .Saya hanya tulis apa yang berada difikiran saya.Maaflah ya kalau tersinggung.

2 comments:

Faizal Sulaiman said...

saya setuju kak.

kerja ni lagi mulia dari mereka yg berkolar putih tapi 'main kotor' sana sini.

memang kena didik budak2 pasal kebersihan.semua bermula di rumah..

Faz Nandra said...

^-^ setuju jugak dengan akak... sebenarnya kalau tanpa mereka (pengangkat sampah) ni confirm tempat kita jadi kotor dan berbau....