Cinta yang hilang

SELAMAT DATANG KEBLOG SAYA, BERPAKSILAH PADA KEHIDUPAN 1 IHSAN , 6 RUKUN IMAN DAN 5 RUKUN ISLAM...INSYAALLAH KETENANGAN HIDUP AKAN BERPIHAK KEPADAMU.

Monday, September 6, 2010

Ragut Handphone ....semakin menjadi-jadi.


Assalamualaikum ,

Saudara-saudara , adik -adik , kawan-kawan , kakak-kakak , abang-abang dan semuanya . Saya nak cerita tiga kejadian berbeza yang pernah berlaku dan baru saja berlaku di hadapan rumah saya baru-baru ni.

Kejadian pertama :

Kes kecurian wallet sewaktu sedang tidur .Lokasi Permas Jaya .Suatu petang adik saya pulang kerumah dari kerja .Kemudian dia menunjukkan wallet yang pekerjanya jumpa di tong sampah sewaktu sedang membersihkan kawasan tong sampah di Permas Jaya.

Adik aku : Kak , apa pendapat kau .Pekerja aku jumpa ni .
Aku : Apa tu ?.
Adik aku : Wallet .
Aku : Kenapa tak serah kat polis .
Adik aku : Entah , tapi gerak hati aku cakap .Cari dulu orang ni .
Aku : Siapa ?.
( Adik aku kemudian mengeluarkan kad pengenalan yang ada dalam Wallet tu .)
Adik aku : Tapi macam mana nak hubungi dia .Kita cuma ada ic ni jer.
( Aku ambil Wallet lelaki tu , aku bongkar dan jumpa name card yang padan dengan nama di ic tersebut , esoknya aku telefon pejabat lelaki tersebut yang terletak di sg )
Aku : Hallo , can i speak with Mr Dawn.
Yang menjawab telefon adalah lelaki cina dan menyatakan yang Mr Dawn sangat sibuk.Dan saya suruh kawannya tanya samada Mr Dawn ada hilang Wallet . Tak lama kemudian terus Mr Dawn yang bercakap ditelefon dan berkali-kali mengucapkan terima kasih kerana dia sudah dua malam tak boleh tidur bimbang kad pengenalannya disalah gunakan oleh pihak lain untuk meminjam duit dari along.Saya bertanya bagaimana dia boleh hilang wallet tersebut. Katanya malam ahad yang lalu cuaca panas jadi dia buka tingkap masa tidur. Kemudian ada seorang lelaki yang mengait Walletnya dari luar tingkap .Dia hanya perasan selepas terdengar bunyi kayu jatuh dan lelaki itu sudah pun melarikan diri.

Kejadian Kedua :

Seorang perempuan sedang beratur untuk menaiki bas . Adik saya ternampak seorang lelaki sedang meraba beg perempuan itu. Serta merta adik saya menepis tangan lelaki muda itu dan jerit kepadanya .Sampai diatas adik saya maklumkan pada wanita tersebut dan suruh wanita itu periksa ada tak barang-barangnya yang hilang.Alhamdulillah tak ada barang yang hilang.

Kejadian Ketiga : ( Baru saja berlaku ahad lepas)

Seorang amoi asyik bermain telefon di warung burger pada siang hari. Waktu itu warung burger itu tidak beroperasi. Tiba-tiba datang seorang lelaki merampas telefon bimbitnya dan berlari sekuat hati . Kami yang mendengar jeritan turut keluar dan ingin sama mengejar tapi lelaki itu terlalu laju dan sekelip mata hilang entah kemana.

Moralnya :

Kejadian satu : Jangan buka tingkap sebelah bawah .Sewaktu anda tidur , walau macam mana panas pun .Cuba elakkan .

Kejadian dua : Kalau naik bas pastikan zip beg anda menghala kearah anda.

Kejadian tiga : Sebaiknya gunakan handsfree bila berada diluar . Nak main game tunggu kat rumah.

Sekarang ni manusia ramai yang terdesak dan bernafsu syaitan. Rompakan berlaku dimana-mana jadi rajin-rajinlah baca selawat dan doa sebelum keluar . Semoga Allah lindungi anda semua.

2 comments:

No name said...

beberapa tahun lepas pernah jgk jmpa wallet tp tak tahu nk hubungi mcm mn aku tulis surat dkt add ic dia n bg hp no aku, at last dia col aku ckp tak pe lar.. buang saja ic dia.. mmg tak takut minah tue, walaupun aku dah bg warning mcm2 kt dia...

hanisah hassan said...

tulah ...pelikkan padahal bahaya tu .